Friday, October 10, 2008

Ingat Mengingati -Kita Mudah Lupa

Sejak lebih 3 tahun yang lalu pada setiap pagi atau tengahari jumaat saya pasti akan dapat SMS yang mengandungi terjemahan hadis2 yang dikirim dari seorang sahabat. Beliau seorang profesional yang memegang jawatan tinggi dalam sebuah syarikat swasta. Sangat komited dengan program di masjid dan kuat beribadat. Satu hari saya menerima SMS beliau pada jam 4 pagi hari Jumaat malam sabtu. Masa yang lain dari yang lain. Bila ada kesempatan di hujung minggu saya berjumpa dengannya dan bertanya sebab apa kirim SMS masa tu. Katanya beliau terlupa untuk hantar pada waktu siang dan tidak mahu sekalipun terlepas peluang untuk memberi tazkirah pada sahabat2 yang lain. Saya kagum dengan kesungguhan beliau, yang bukan dari aliran agama, tapi mencari2 peluang untuk memberi sumbangan yang bersifat 'agama', cuba beramal dengan ilmu yang didapati walaupun sedikit. Saya sebagai orang yang dah lama belajar agama merasa kerdil bila berhadapan dengan orang yang semacam ini dan keadaan semacam ini memberi inspirasi untuk memperbaiki diri. Ini diantara faedah bersahabat dengan orang yang 'baik-baik'. Rasulullah bersabda bermaksud yang mafhumnya: "sahabat yang baik umpama penjual minyak wangi yang pasti kita akan terkena dan mendapat bau wanginya, sementara sahabat yang jahat seperti bersahabat dengan tukang besi yang pasti dapat percikan api, bauan dan kotoran yang lain". Bahkan lebih dari itu Rasulullah memberi ingatan bahawa cara hidup dan agama kita banyak dicorakkan oleh sahabat rapat.
Agama dibina atas nasihat menasihati. Itu pesan Rasulullah. Menasihati supaya ingat Allah, Rasul, Al-Quran. nasihat juga kepada pemimpin dan seluruh orang Islam. Untuk memberi nasihat tidak mesti dengan berceramah sahaja. Pokoknya mesej sampai.
Sahabat dan teman yang paling rapat dengan suami adalah isterinya dan begitulah sebaliknya. Dengan sebab itu ingat-mengingati ini mesti dimulakan antara keduanya. Dalam konteks Rumahtangga orang yang paling hampir/rapat dengan suami adalah isteri dan begitulah sebaliknya. Bahkan perkahwinan itu menyempurnakan keimanan dan ketakwaan seseorang individu. Sudah tentu matlamat ini dapat dicapai jika suami/isteri sering menasihati dan menegur antara satu sama lain. Amatlah malang jika, suami tak dapat bantu isteri dari sudut ini dan begitu juga jika isteri tidak menjadi pemangkin serta pendorong kepada kebaikan bagi suaminya. Anak-anak sudah tentu akan jadi mangsa kepada hubungan suami isteri yang pincang ini.
Sebenarnya bukanlah sukar untuk suami memberi nasihat kepada isteri dan sebaliknya. Banyak cara boleh digunakan, seperti yang dikatakan oleh orang sekarang sebagai 'kemahiran komunikasi'. Teorinya dah banyak diperkata, di TV, radio dalan pelbagai media lagi. Dr. Fadhilah Kamsah sudah lama dan banyak cakap tentang perkara ini. Lebih jauh dan unggul dari itu, Rasulullah bersabda yang mafhumnya "sebaik-baik kamu orang lelaki adalah yang paling baik kepada isteri kamu, dan Aku adalah yang paing baik dengan isteri2ku".

Cukup dulu setakat ini, Tulisan ini akan bersambung

No comments: