Wednesday, November 5, 2008

Sambungan...Sumber Kegembiraan Isteri?

Sambungan..... Muhasabah Perkahwinan: Siapa Sumber Kegembiraan Anda 3 – Isteri?
Isteri Sebagai Tanda Kebesaran Allah...
Allah menjelaskan dalam Surah Al-Rum ayat 21 yang bermaksud: “Dan di antara tanda-tanda kebesaranNya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antara kamu rasa kasih sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi kaum yang mahu berfikir” (Terjemahan oleh Yayasan Penyelenggara Penerjemah, Departemen Agama Republik Indonesia-PT Syaamil Cipta Media)
Ayat ini tidak asing lagi kita kerana dalam kad jemputan kahwin tentu ia dimasukkan, tak pastilah samada ingatan kepada pasangan yang akan kahwin atau kepada kepada orang yang dijemput. Sama seperti sticker doa naik kenderaan yang dilekat di cermin belakang kereta, samada ingatan kepada pemandunya atau kepada yang mengekori di belakang. Apapun keadaannya, sesiapa sahaja yang membaca perlu berfikir kerana ayat itu diakhiri dengan ingatan Allah bahawa tanda-tanda ini hanya akan memberi kesan kepada orang yang mahu berfikir. Saya akan cuba befikir tentang hal ini dan mengajak pembaca semua juga berfikir.
Tanda-tanda kebesaran Allah itu banyak, ada yang dibaca iaitu Al-Quran ini sendiri dan ada yang dilihat iaitu alam ciptaan Allah keseluruhannya. Ayat ini menjelaskan dua perkara penting iaitu; pertama, berkaitan hikmah perkahwinan dan, kedua, hikmah ini sendiri adalah salah satu tanda Kebesaran Allah.
Kedudukan Dan Peranan isteri
Topik artikel ini masih berkisar kepada isu siapakah sumber kegembiraan anda, denan fokus kepada isteri sebagai salah satu sumber kegembiraan bagi suami dalam hidup ini. Anda sebagai suami bagaimana? Sila jawab sendiri dan lakukan refleksi diri atau muhasabah. Allah sudah jelaskan bahawa isteri sebagai sumber ketenangan, ketenteraman jiwa dan kasih sayang. Beruntunglah bagi suami yang mendapat nikmat ini. Kalau perasaan ini wujud maka itulah merupakan sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Allah. Jika perasaan ini tidak ada, atau yang ada hanyalah keresahan, kebimbangan, sakit hati, bengkak hati, kecil hati dan lain-lain perasaan yang negatif, tentu kita merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan perkahwinan tersebut. Ada suami yang berusaha mencari perasaan yang dijanjikan Allah ini dan tidak kurang juga berserah sahaja pada ‘takdir’.
Pada masa yang sama, kadangkala terdapat juga pasangan yang berusaha menghayati agama tapi masih belum mendapat perasaan yang dijanjikan Allah ini. Ada yang terpaksa berpisah setelah semua usaha gagal dibuat. Sudah banyak Ustaz dam Ustazah dirujuk. Kaunselor pun jadi bengong memikirkan pasangan berkenaan. Kaedah perubatanpun cuba dibuat tapi tidak juga berjumpa dengan titik penyelesaian. Semacam ada halangan atau batu penghalang dalam diri masing2 hingga rumahtangga jadi tawar, hambar, tiada seri, tiada keceriaan, tidak bermaya bahkan seolah-olah tiada nyawa. Sebenarnya ada faktor2 lain seperti keserasian, latarbelakang keluarga dll yang perlu dipertimbangkan. Dengan sebab itu disunatkan merisik dan bertunang dan cuba mengenali pasangan dengan lebih baik. Kadangkala cara agama itu difahami dan dihayati juga berbeza berdasar banyak factor yang saya tak akan bincang di sini.
Ciri-Ciri Isteri Solehah
Bagaimana ciri-ciri seorang isteri yang boleh menggembirakan suami, yang dapat memberi ketenangan, yang boleh menghilangkan keresahan dan menimbulkan rasa kasih di hati suami. (Saya juga akan tulis tentang cirri-ciri suami yang diidamkan oleh isteri kemudian) Saya cuba untuk senaraikan di sini beberapa ciri berkenaan:
1. Memiliki sifat2 wanita solehah. Rasulullah bersabda yang sekira-kiranya bermaksud: “Biasanya seseorang wanita itu dinikahi dengan sebab 4 perkara; hartanya, kecantikannya, keturunannya dan agamanya, maka pilihlah yang beragama nescaya senang hati kamu”. Wanita yang beragama sudah tentu boleh menyenangkan hati suami. Sebenarnya ciri yang pertama ini mengandungi banyak sub2-ciri yang lain, bahkan kesemua ciri2 isteri solehah itu terkandung dalam elemen beragama. Wanita solehah itu digambarkan oleh Rasulullah, antara lain, sebagai seorang yang mentaati Allah, taat pada suami, senang hati suami yang memandang, berhias hanya untuk suami, menutup keaiban/kekurangan suami, mengutamakan suami dalam semua hal, amanah dengan harta suami, melayan kehendak suami, mendoakan suami, menguruskan rumahtangga dan anak-anak, cukup dan menerima kadar kemampuan nafkah suami, memahami bahawa suami adalah ketua rumahtangga dan dia akan dipertanggongjawabkan di akhirat atas setiap tindak tanduknya di atas dunia ini. Bahkan Rasulullah ada menyebut bahawa isteri yang menunaikan solat, berpuasa dan taat pada suami pasti masuk syurga. Nampak macam mudah, tapi Rasulullah juga sebut ramai yang masuk neraka. Moga-moga Allah beri perlindungan kepada kita.
2. Mengutamakan pasangan lebih dari diri sendiri. Bila berkahwin kedua-dua pihak suami-isteri perlu bersedia 'meleburkan' diri masing-masing dan membentuk satu acuan baru dalam rumahtangga. Ada dua sifat yang perlu untuk menjayakan usaha ‘meleburkan’ diri masing-masing ini; pertama, berusaha meninggalkan atau bersedia untuk meninggalkan semua kebiasaan/tabiat/cara hidup yang sudah biasa dibuat sebelum ini, kedua, menanamkan sifat (al-I‘thar) atau bersedia melebihkan kepentingan orang lan dari diri sendiri. Dalam Al-Quran dan Sunnah Nabi, Islam memberikan gambaran para Sahabat Nabi yang sanggup mengutamakan Sahabat yang lain walupun ia sendiri ada kepentingan tertentu. Sanggupkah ini dilakukan oleh pasangan suami isteri? Sanggupkah suami sentiasa memikirkan apa yang disukai oleh isteri melebihi kesukaannya. Begitu juga sanggupkah isteri berbuat begitu. Kalau siisteri sentiasa mengutamakan suami, tentu akan wujud suasana yang disebutkan dalam Ayat di atas. Isteri yang solehah akan sentiasa memikirkan apakah kesukaan suaminya, cuba memahami perasaan suami. Kalau sekarang ini kemampuan dan kebolehan memahami perasaan orang lain disebut sebagai ‘emotional quotient’ (EQ) atau kecerdasan emosi. Secara ringkas, Kecerdasan Emosi (EQ) bermaksud kemampuan memahami dan mengawal emosi sendiri dan kemampuan memahami emosi orang lain. Sebagai manusia biasa, kadangkala kita rasa sedih, gembira, sayu, ceria, marah dll. Kita perlu tahu bagaimana mengawal emosi ini supaya tidak keterlaluan hingga menjejaskan orang di sekeliling kita. Kadangkala terlalu gembiran sekalipun boleh mengganggu dan meresahkan oang lain. Apatah lagi kalau emosi sedih, dukacita hingga boleh menyusahkan semua orang termasuk suami dan anak-anak. Kalau dah tak terkawal boleh jadi ketidakstabilan emosi dan membawa kepada sakit jiwa serta kemurungan. Demikian juga EQ ialah kemampuan memahami emosi orang lain dan mencari jalan untuk berinteraksi secara yang sihat. Isteri yang baik adalah yang memiliki sifat2 ini iaitu faham dan mampu kawal emosinya dalam hubungan dengan suaminya serta faham emosi suaminya. Dengan kemampuan ini siisteri akan sentiasa cuba menggembirakan suaminya.
Kalau EQ masih rendah, boleh belajar dan berusaha untuk dipertingkatkan. Senang saja kalau nak tahu samada EQ rendah atau tinggi, tanya suami atau cuba tulis semua yang diminati/disukai/perasaan suami dan suruh suami buat semakan dan beri markah. Begitu juga kalau isteri faham perasaan suami hanya dengan melihat mimik muka suami, atau faham masa yang sesuai untuk bercakap sesuatu masalah, atau sentiasa mempertimbangkan kesukaan suami lebih dari dirinya sendiri, maka itu tandanya isteri punya EQ yang tinggi. Sudah terbukti bahawa EQ menjadi faktor terbesar yang menyumbang kepada kejayaan hidup, dan bukannya IQ (kecerdesan intelektual). Isteri yang faham perasaan suami samada gembira, sedih, susah hati dll dikira ada kecerdasan emosi yang tinggi. Dengan kefahaman ini, isteri akan berusaha untuk melebihkan kehendak suami dari dirinya, inilah yang dikatakan sifat 'al-ithar' tadi. Tak mesti ada kelulusan yang tinggi untuk memiliki kebolehan ini. Yang diperlukan adalah kesanggupan untuk berkorban demi kebahagian rumahtangga. Walaupun sukar, Cubalah anda pasti akan merasai kesannya dan pasti suami akan sentiasa dalam ketenangan dan kegembiraan....
Bersambung.......... ciri-ciri lain

No comments: