Saturday, November 22, 2008

Wahai Isteri..Bagaimana Anda Boleh Menjadi Teman rapat Suami Anda?

JADILAH TEMAN RAPAT SUAMI ANDA... INGATAN KEPADA YANG LALAI..
Artikel ini saya kira yang terakhir sebelum saya mengetuk pintu hati suami pula tentang tanggongjawab dan hubungan dengan isteri masing-masing.
Bagaimana isteri boleh menjadikan dirinya teman rapat suami. Pendapat saya mungkin agak 'konservatif' tetapi saya yakin ianya menepati fitrah manusia. Dalam usaha untuk kembali balik kepada rumahtangga yang dituntut oleh islam, jalan yang paling selamat ialah bersikap konservatif. Walaupun ini bukanlah satu-satunya cara untuk membina keluarga bahagia kerana islam membawa prinsip dan konsep, sedangkan dari sudut pendekatan atau 'approach' tentu tidak sama anta satu keluarga dengan yang lain.
Sebagai isteri sudah tentu , anda mahu menjadi teman rapat pada suami. Tentu anda cemburu kalau suami anda, lebih banyak merujuk kepada orang lain kalau dia ada masalah. Anda juga tentu cemburu kalau suami anda asyik menyebut tentang kelebihan orang lain berbanding diri anda. Anda tentu lebih cemburu kalau yang disebut itu kaum sejenis anda. Malam tadi saya dengar ceramah dari seorang ustaz yang agak terkenal dari Terengganu, kata dia cemburu itu milik suami dan bukan milik isteri. Katanya lagi suami patut cemburu kalau isterinya tidak mengikut hukum agama. Tapi katanya lagi isteri tak patut cemburu kalau suaminya ada hubungan dengan wanita lain kerana suami boleh beristeri lebih dari satu. Saya sangat tak setuju dengan kenyataan ini dan isteri saya juga mengakuinya. Isteri juga berhak cemburu meskipun Islam membenarkan suami kahwin ramai, kerana itu fitrahnya, tapi perlulah dalam kawalan agama juga.
Semasa artikel ini ditulis, isteri saya berada di samping saya, dan begitulah selalunya, beliau adalah teman rapat saya saya dan sentiasa memberikan pandangan dalam semua hal yang melibatkan rumahtangga. Saya selalu bertanya beliau tentang hal-ehwal suami isteri dan beliau sangat berterus terang dalam hal ini dan itulah yang menggembirakan saya kerana antara saya dengan isteri saya tidak ada 'hijab' lagi tentang hal ini, bahkan saya selalu berbincang tentang soal poligami dengan dia, tentu dia tak setuju dan sayapun sependapat dengannya.....
Berbalik kepada bagaimana isteri boleh jadi teman rapat suami... Hubungan suami isteri boleh saya bahagikan kepada jenis2 berikut:
1. Suami isteri yang sudah lama bercinta sebelum kahwin. masing2 sudah kenal hati budi masing-masing. Biasanya tidak mengambil masa yang panjang untuk pasangan ini benar-benar menjadi teman rapat
2. Suami isteri yang dipilih oleh keluarga dan hanya ada sedikti kesempatan untuk mengenali hati budi masing-masing. Biasanya pasangan ini mengambil masa yang agak lama untuk membuka 'hijab' antara keduanya. 'Hijab' disini bukan fizikal tapi hijab hati dan perasaan antara satu sama lain.
3. Suami isteri yang sudah kenal sebelum kahwin tapi tidak betul2 mengenali pasangan. Maklumlah semasa bercinta banyak perkara yang masih terselindung. Bila berkahwin baru terbuka banyak 'rahsia' dan kalau tak kena gayanya dalam masa yang singkat sahaja rumahtangga ini boleh hancur. Begitu juga pasangan ini berkahwin kerana persiapan sudah banyak dibuat, 'orang kampungpun semua dah tahu', atau lain2 faktor yang akhirnya merekapun berkahwin dalam keadaan 'sedar atau tidak'. Sedar2, sudah menjadi isteri orang.
PERKAHWINAN SEBAGAI TITIK PERUBAHAN BESAR DALAM HIDUP
Perkahwinan memang satu 'perjudian' yang sangat besar. Ia adalah 'corner-stone' yang terbesar dalam sesebuah kehidupan. Ramai orang yang menjadi berubah selepas berkahwin kerana mendapat pasangan yang mengubah hidupnya. Ada perubahan kepada yang lebih baik dan tidak kurang juga yang menjadi semakin jauh dari agama.
Sekali lagi saya ingatkan diri saya, islam menuntut perkahwinan untuk 4 sebab: i) memenuhi fitrah manusia, ii) mengembangkan keturunan dan keluarga, iii) memelihara diri dari maksiat, iv) menyempurnakan hidup sebagai insan yang bertaqwa kepada Allah.
MACAMMANA NAK JADI TEMAN RAPAT SUAMI
Bila saya sebutkan isteri menjadi teman rapat suaminya, maka keempat2 matlamat di atas mesti dapat dicapai. Isteri boleh menjadi teman rapat suami antara lain melalui pendekatan berikut:
1. Sentiasa ingat akan matlamat mengapa ia berkahwin dengan seseorang lelaki. Dengan ingatan ini isteri akan berusaha untuk menyempurnakan tanggongjawabnya sebagai isteri.
2. Sentiasa berada dalam keadaan bersedia 'menyerahkan' diri kepada suaminya dan memikirkan kepentingan suami melebihi dari kepentingan dirinya sendiri.
3. Sentiasa membantu suami untuk menyempurnakan tanggongjawabnya sebagai suami. Suamipun banyak kekurrangan yang perlu dibantu. Bantulah suami dengan ikhlas kerana beliau perlu juga memikul bebanan ke atas apa yang dilakukan oleh isteri dan anak-anak. Isteri kena sentiasa sedar bahawa apa yang dilakukan oleh isteri dan anak-anak juga terpaksa dipikul oleh suami.
4. Selalu mengambil tahu masalah suami dan mencari jalan menyelesaikannya. Isteri boleh menjadi 'pendengar ' yang baik kepada suami walaupun tidak dapat memberikan penyelesaian yang spesifik. Kadang kala pandangan yang umum dan bersifat 'fundamental' sudah cukup membawa suami kepada kepada titik penyelesaian masalah yang besar. Dengan sebab itu juga kita sentiasa diingatkan supaya merujuk kepada ibu/bapa bila ingin melakukan sesuatu yang besar seperti nak beli rumah, kereta, memohon kerja, berkahwin dan lain2 kerana restu dan pandangan mereka walaupun ' tidak spesifik' dan bersifat umum tetapi pasti memberi keberkatan yang tidak terduga. Begitulah dengan isteri, pandangan ikhlas mereka bakal membuka dimensi baru kepada suami dalam menyelesaikan masalah.
5. Bagi isteri yang bekerja, masa cuti, sebolehnya, janganlah diisi dengan aktiviti yang tidak melibatkan suami. Isteri yang bekerja berada sekurang2nya 8 jam dipejabat bersama rakan sekerja. Waktu ini sebenarnya lebih panjang dari masa bersama pasangan masing-masing dalam keadaan 'sedar'. Kalau anda terpaksa berpisah degnan suami kerana tugas untuk jangka waktu yang panjang, cubalah menilai perasaan anda. Adakah anda rindu padanya dan ingin segera berjumpa selepas tugas ini untuk berkongsi sesuatu?. Adakah anda ingin mendapatkan sesuatu sebagai tanda ingatan kepadanya setelah lama tak jumpa?Kalau ada perasaan ini, Alhamdulillah, anda sebagai isteri berada pada landasan yang betul untuk menjadi teman rapat suami. Kalau anda tidak rasa apa-apa, atau mencari jalan untuk mengelak dari bertemu dengannya dalam masa terdekat, maka keadaan ini perlu dibimbangkan. Kalau anda sebagai isteri lebih suka dan selesa berada bersama rakan-rakan pejabat, atau selalu 'out-station' jauh dari suami, maka buatlah sesuatu untuk memperbaiki hubungan dengan suami anda.
6. Keikhlasan dan kejujuran adalah intipati penting dalam hubungan suami-isteri. Sentiasalah bercita-cita untuk menjadi ketua bidadari kepada suami anda di syurga nanti. Hubungan sebagai isteri tidak berakhir di dunia ini sahaja. Sentiasalah bersangka baik dengan suami, jangan cemburu 'buta', jangan mencari-cari kesalahan suami, jangan menyimpan dendam terhadap kesilapan dan keterlanjuran yang suami pernah lakukan, sentiasa maafkan suami, lapangkan dada untuk suami, sentiasa ingat bahawa kalau isteri sentiasa positif kepada suami, insyaAllah suami akan memperbaiki diri dan tidak akan tergamak mengkhianati keikhlasan/kejujuran isteri. Sentiasa ingat bahawa semua perasaan yang negatif adalah 'hijab' atau dinding antara anda dan suami anda. Bukalah 'hijab' itu sedikit demi sedikit. Kadangkala ia mengambil masa kerana hati dan perasaan bukan boleh diubah sekelip masa. Memang benar, hati dan perasaan isteri yang terluka memakan masa untuk sembuh, tapi ingatlah walaupun parut luka masih ada, Allah sentiasa menyediakan ruang dalam hati masing-masing untuk dihuni oleh suami dan isteri. Gunalah ruang itu sebaik mungkin, ingatlah, sesuatu yang dilakukan sepenuh hati pasti akan singgah dalam hati pasangan anda. Antara suami dan isteri ada gelombang perasaan yang tidak dapat ditipu walaupun lidah berkata sebaliknya...
7. Sentiasalah ingatkan suami tentang hal ehwal agama. Ajaklah suami untuk melakukan ibadat bersama-sama. Kalau Rasulullah mengejutkan isteri Baginda untuk bertahajud, mengapa anda sebagai isteri tidak boleh melakukan perkara yang sama kepada suami anda. Sekarang ini banyak masjid/surau menganjurkan qiyamullayl secara berjemaah di masjid bersama rakan-rakan. Cubalah melakukan ibadat yang sama dengan suami anda di rumah. Sekali sekala, ajaklah suami anda untuk bertahajjud di rumah pula. Kalau suami anda saban minggu membaca Yasin di masjid malam Jumaat, sekali sekala ajaklah dia baca Yasin dengan anda dan anak2 di rumah. Perubahan yang sedikit ini boleh membawa suasana yang berbeza dalam rumahtangga,cubalah... Suami isteri yang sama-sama berusaha mendekatkan diri dengan Allah pasti boleh menjadi teman yang amat rapat antara satu sama lain.
Dalam satu senario yang lain, katakanlah suami bukan ahli ibadat, tak sukapun ke masjid apatah lagi hendak bertahajud dan baca yasin dengan anda di rumah, apakah tindakan yang patut anda sebagai isteri lakukan dalam keadaan ini.? Banyak cara yang anda boleh buat selain menasihati suami yang memang degil, berdoalah dengan penuh rasa takut dan pengharapan kepada Allah, jika keadaan semakin sukar, mohonlah campurtangan ibubapa khususnya, dan jika keadaan sangat parah seperti suami tidak sembahyang, suami ahli maksiat dan lain2, maka langkah terakhir adalah dengan merujuk kepada pihak berkuasa (aspek yang melibatkan perundangan akan saya sentuh kemudian). Yang penting, dalam keadaan ini anda harus menunjukkan sikap yang positif, bersabar dan semakin berusaha untuk mendekati suami anda. Berdoalah dengan menyebut nama suami anda di hadapan Allah, mintalah Allah memberi taufiq kepada suami anda. Menangis dan bermunajatlah kepada Allah serta memohon ampun, atas kesalahan anda dan suami anda. Kalau keadaan tidak dapat dipulihkan sekalipun, apa yang berlaku akan menjadi batu loncatan kepada anda untuk mempertingkatkan status anda di sisi Allah Subhanahuwataala. Allah mendengar doa anda dan pasti dimakbulkan, samada di dunia atau diakhirat nanti atau Allah akan gantikan dengan yang lebih baik. Jangan sekali-kali menjauhkan diri dari suami anda dalam keadaan ini, kecuali sudah sampai kepada keadaan yang diizinkan Syarak. Ingatlah, menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan Hukum Syarak perlulah dengan menggunakan kaedah yang ditentukan oleh Allah juga. Jika masalah ini cuba diselesaikan dengan kaedah yang lain, pastilah masalah asal tidak selesai, anda juga akan menjadi semakin jauh dari Allah, bak kata, yang dikejar tak dapat , yang digendung keciciran pulak!
Ini merupakan antara perkara yang anda boleh buat. Saya rasa semua orang dahpun tahu tapi untuk menghayatinya bukan mudah. Cubalah melakukan perubahan dalam hubungan anda dengan suami anda, pasti anda akan merasakan kesannya, InsyaAllah......cubalah

4 comments:

Anonymous said...

satu artikel yang best untuk dihayati dan diamalkan.-changlun-

Mastura Daud said...

thanks for the post,
sgt baik utk rujukan.

Unknown said...

Alhamdulillah...terimakasih atas penerangan encik...

Anonymous said...

Perkongsian yang sangat bermakna. Roqaiyah dari https://roqaiyah.com